zondag 5 augustus 2012

Creatief spelen met strijkparels (strijkkralen)

Bij veel mensen zijn die strijkparels al lang verhuist naar een of andere zolder. Tijd om die nog eens voor de dag te halen. De jongste is alvast dol enthousiast als ze de doos ziet. Ikzelf probeer die doos zo snel mogelijk op een veilige plaats te plaatsen. Ik herinner mij maar al te goed die keren dat die gigantische doos met minuscule pareltjes voluit op de vloer terecht kwam. Wat een hel om die kleine pareltjes terug in die doos te krijgen. Nee dat zullen ze mij deze keer niet lappen!
spelen met strijkparels
In Nederland noemen ze die strijkparels strijkkralen? Die Nederlanders toch alsof je daar alleen kralen mee kan maken. Nee dan vind ik strijkparels toch beter klinken.

Voor diegene die ze toch niet kennen. Strijkparels zijn kleine plastic ringetjes die je op een bord met pinnetjes kan plaatsen. Met de verschillende gekleurde ringetjes kan je mooie kleine kunstwerkjes maken. Als je kunstwerk af is leg je er strijkpapier of bakpapier over en strijk je de parels aan elkaar vast.

We besluiten er een wedstrijd van te maken. Diegene die het mooiste kan maken wint. De papa speelt mee. Vol energie beginnen we die pareltjes een voor een op het bord te plaatsen. De kleinste gaat voor een eenvoudig ontwerp. De papa ziet het natuurlijk weer groots en begint aan zijn meesterwerk. Eenmaal alle pareltjes geplaatst zijn halen we het strijkijzer erbij. Voorzichtig leg ik het bakpapier op mijn meesterwerk. Extreem voorzichtig ga ik met het strijkijzer erover en wat blijkt....Jongens toch dat strijken op zich blijkt ook een kunst te zijn. Ik strijk. Haal het bakpapier eraf en de parels vliegen in het rond. Nee alles voor niks geweest..... De kleinste begint al met de vinger te wijzen. Alsof ze dreigend wil duidelijk maken dat ik er geweest ben als ik hetzelfde uithaal met haar werkje. Voorzichtig leg ik haar werkje op de strijkplank. Bakpapier erover. Deze keer besluit ik het strijkijzer wat langer te gebruiken. Ik verwijder het bakpapier en gelukkig blijft alles aan elkaar kleven. Niet perfect want je ziet duidelijk dat ik aan de ene kant een beetje overdreven heb met het strijkijzer. Maar kom voor een beginner valt hier best mee te leven. Missie geslaagd. 1-0 voor de dochter.
aanvallen met het strijkijzer
de winnaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten